Dekkslitasje og TWI på motorsykkel

Riktig vurdering av dekkslitasje er avgjørende for grep, stabilitet og bremsestrekning. TWI (Tread Wear Indicator) viser når lovpålagt mønsterdybde er nådd. Med jevnlige kontroller av trykk, temperatur og slitasjemønster kan du planlegge dekkskift før ytelsen faller.

Dekkslitasje og TWI

Lovkrav og anbefalinger

PunktMinstekravAnbefaling
Mønsterdybde sommer1,6 mmBytt ved 2–3 mm for bedre våtgrep
Mønsterdybde vinter3,0 mmBytt tidligere ved kaldt/vått føre
DekktrykkProdusentanbefalingJustér for last/passasjer

Se Dekk og dekktrykk (MC). For føre og temperatur, se Kjøring i kulde og Kjøring i regn.

Slik finner du TWI

TegnHva du serBetydning
TWI-markeringSmå «TWI»‑tekst/trekanter i dekkskulderenViser linjen til slitasjeindikator
SlitasjebroLiten gummibro i mønsteretSkylles med mønsteret ved minstekrav

Hvor finner du TWI

Typiske slitasjemønstre og årsaker

SlitasjeKjennetegnVanlig årsakTiltak
MidtslitasjeFlat midtlinje bakdekkFor høyt trykk, mye motorveiSenk til anbefalt trykk, varier rute
SkulderslitasjeMer slitasje i skulderLavt trykk, aktiv svingkjøringØk trykk, kontroller fjæring
KoppingBølget mønster foranDemperinnstillinger, bremsingJustér demping, sjekk lager
SaggingUjevn høyde i felterUbalanse/slitasjeBalanser/dekkbytte

Relatert: Svingteknikk for motorsykkel og Kontrastyring og sporvalg.

Rask kontrollrutine

  • Sjekk TWI‑broer mot mønsteret
  • Mål mønsterdybde på flere punkter
  • Mål trykk kaldt, justér for last/passasjer
  • Inspiser for skader, plugger og alder (DOT)

For varmerelatert grep, se Dekktemperatur (MC). For last, se Pakking og last. For vurdering av alder, se DOT‑kode og dekkalder.

Når bør du bytte dekk?

SituasjonAnbefaling
TWI er i plan med mønsteretBytt umiddelbart
Aldring, sprekker eller hard gummiBytt selv om mønster gjenstår
Vedvarende vibrasjon/ubalanseBalanser eller bytt

Med riktig vedlikehold øker du sikkerhet, komfort og forutsigbarhet i alle hastigheter.