Ved havari, punktering eller plutselig ubehag må en nødstans utføres raskt og strukturert. Riktig plassering, tydelig varsling og trygg evakuering reduserer risikoen for påkjørsel bakfra.
Prioriteringer i rekkefølge
- Få kontroll: ro ned, blink høyre tidlig, sjekk speil
- Velg sted: høyre veikant, lommer eller avkjøringer med god sikt
- Rull så langt ut av kjørefelt som mulig, stopp med MC i vinkel som synliggjør bredden
- Slå på nødsignal/parklys ved behov, slå av motor hvis trygt
- Evakuer fører og passasjer til sikkert sted bak rekkverk
Relatert: Håndtering av nødsituasjoner, Kjøring i mørket og Sikkerhetssjekk av motorsykkel.
Varsling og sikring
Tiltak | Utførelse | Hvorfor |
---|---|---|
Nødsignal/bremselys | Pulsér brems lett før stopp, bruk nødsignal ved behov | Øker synlighet bakfra |
Varseltrekant | Plasser 150–250 m bak, lenger ved høy fart/svak sikt | Gir trafikken tid til å reagere |
Bekledning | Bruk refleks og eventuelt refleksvest ved håndtering langs vei | Reduserer påkjørselsrisiko |
Sikker evakuering og plassering av MC
- Forlat veibanen på passasjersiden hvis mulig og gå bak rekkverk
- Sett støtte og vinkle MC-en lett inn mot veikanten for å redusere utstikk
- Lås styre om du må forlate kjøretøyet en stund
Mer om plassering: Plassering i veibanen.
Spesielle miljøer
- Motorvei og tunnel: bruk nødtelefon/nummer, følg henvisninger på skilt. Se Kjøring i tunnel (MC).
- Regn, tåke eller mørke: doble synlighetstiltak og øk avstand til trafikken. Se Kjøring i tåke og Kjøring i mørket.
Sjekkliste
- Blink tidlig, se-speil-skulder
- Rull helt ut av kjørefeltet
- Nødsignal ved behov, motor av hvis trygt
- Evakuer bak rekkverk
- Sett varseltrekant i tilstrekkelig avstand
For verktøy og utstyr å ha med, se Nødutstyr i MC.