Førerkortklasser A1, A2 og A: Aldersgrenser og kjøretillatelser

Norges tre motorsykkelklasser har ulike aldersgrenser, effektbegrensninger og gir tilgang til forskjellige kjøretøy. Her får du en detaljert gjennomgang av hva som gjelder for klasse A1, A2 og A.

Førerkortklasser oversikt

Klasse A1 - Lett motorsykkel (16 år)

Aldersgrense: 16 år

Tekniske begrensninger:

  • Maksimalt 125 ccm slagvolum
  • Maksimalt 11 kW (15 hk) motoreffekt
  • Forholdet mellom effekt og vekt må ikke overstige 0,1 kW/kg

Kjørerettigheter med A1:

  • Lett motorsykkel
  • Moped klasse I og II
  • Trehjuls motorsykkel med effekt maksimalt 15 kW
  • Mopedbil (hvis egenvekt over 150 kg kreves fylte 18 år)

Se også Opplæring og øvingskjøring for hvordan få praktisk erfaring.

Klasse A2 - Mellomtung motorsykkel (18 år)

Aldersgrense: 18 år

Tekniske begrensninger:

  • Maksimalt 35 kW (48 hk) motoreffekt
  • Forholdet mellom effekt og vekt må ikke overstige 0,2 kW/kg
  • Kan ikke være nedtrimmet fra mer enn 70 kW (95 hk) opprinnelig effekt

Kjørerettigheter med A2:

  • Mellomtung motorsykkel
  • Alle kjøretøy fra A1-klassen
  • Trehjuls motorsykkel med maksimalt 15 kW effekt
  • Tilhenger til motorsykkel (godkjent for formålet)

Relatert: Påbygging til klasse A.

Klasse A - Tung motorsykkel (24/20 år)

To veier til klasse A:

Direkte til klasse A (24 år)

Aldersgrense: 24 år Begrensninger: Ingen effekt- eller slagvolumgrenser

Trinnvis via A2 (20 år)

Aldersgrense: 20 år Krav: Minimum 2 år erfaring med A2 + 7 timers oppgraderingskurs

Kjørerettigheter med A:

  • Alle motorsykler uten effektbegrensning
  • Alle kjøretøy fra A1 og A2
  • Trehjuls motorsykkel over 15 kW (minimum 21 år)
  • Snøscooter (kun hvis førerkort utstedt før 1. juli 2006)

Se Teorikurs og teoriprøve og Oppkjøring klasse A.

Spesielle kjøretøy

ATV og 4-hjuls motorsykkel

4-hjuls motorsykkel (ATV) kan kjøres med klasse B (bilsertifikat). Dette gjelder kun i Norge - sjekk regelverket ved utenlandsreiser.

Trehjuls motorsykkel

EffektAlderskravFørerkortklasse
Maksimalt 15 kWFra 16 årA1, A2 eller A
Over 15 kWMinimum 21 årKun klasse A

Se Motorsykkel i utlandet.

Trinnvis opplæring: A2 → A

Mange velger trinnvis opplæring fordi:

  • Du kan starte med MC som 18-åring
  • Opparbeider erfaring med A2 i to år
  • Oppgraderer til A som 20-åring (4 år tidligere enn direkte A)

Prosess for oppgradering:

  1. 2 års erfaring med gyldig A2-førerkort
  2. 7 timers kursing hos godkjent kjøreskole
  3. Praktisk prøve på tung MC
  4. Ingen ny teoriprøve kreves

For detaljer: Praktisk prøve A2 til A.

Kostnader og opplæring

ElementTypisk kostnadMerk
Teorikurs2 000-4 000 krPåbudt for alle klasser
Øvingskjøring800-1 200 kr/timeAnbefalt 10-20 timer
Oppkjøring1 500-2 500 krInkludert MC-leie
Oppgradering A2→A8 000-12 000 kr7t kurs + prøve

Se Kostnadskalkulator for MC-sertifikat.

Internasjonale forhold

Gjensidige avtaler: Norsk MC-førerkort gjelder i EU/EØS-land og mange andre land.

Viktig ved utlandsreise:

  • Sjekk aldersgrenser i destinasjonslandet
  • Noen land krever internasjonalt førerkort
  • ATV-regler varierer betydelig mellom land

Les mer i Internasjonalt førerkort.

Oppgradering og endringer

Du kan ikke “nedgradere” førerkort, men ved tap eller utløp må du:

  1. Fornye innen utløpsdato for å beholde rettigheter
  2. Gjenoppfriske kunnskap hvis det er gått lang tid siden aktiv bruk
  3. Medisinsk erklæring kan kreves ved visse helsetilstander

Se Fornyelse av førerkort.

Oppsummering

Velg A1 som 16-åring for tidlig MC-oppstart, A2 som 18-åring for balanse mellom kraft og erfaring, eller gå direkte til klasse A som 24-åring. Trinnvis opplæring via A2 lar deg få A-rettigheter allerede som 20-åring.